Followers

Before you read my posts, please forgive me for my bad grammar. And inconsistent pronoun, for sometimes I use "aku" and sometimes I use "saya", it depends on my mood and the post. Some of them are in English and some in Malay language. And the pictures in this blog mostly from google images. Btw, thanks for stopping by here.

2011-01-13

Kagum



Sungguh indah dunia ini. Diciptakan oleh Allah yang Maha Agung untuk hamba-hambaNya. Subhan'Allah, perkataan yang bererti Maha Suci Allah merupakan perkataan yang sebati dalam diri sejak kecil apabila sering diingatkan oleh ayah, ibu, tok dan opah tercinta untuk diucapkan setiap kali melihat sesuatu kebesaran Ilahi. Sungguh kagum melihat ciptaan Ilahi di dunia ini. Terasa juga air mata ingin mengalir setiap kali hati digegarkan dengan pelbagai keindahan ini. Air terjun yang damai, lautan yang tenang, langit terbentang luas, malam dihiasi bintang-bintang dan suluhan cahaya bulan, siangnya dihujani panas mentari, tanah yang dapat mendatangkan hasil. Tidak bersyukurkah kita kerana diberi peluang untuk hidup di muka bumi ini. 




Namun, diri ini juga sering diingatkan. Dunia hanya sementara. Persinggahan sementara manusia sebelum datangnya hari kiamat. Dan dunia merupakan satu-satunya peluang manusia untuk mencari dan mengumpul sebanyak mungkin Pahala dan berbuat kebaikan serta menghindari perkara-perkara yang jelas mendatangkan dosa. Kerana di akhirat kelak, hanya dua tempat tinggal untuk manusia yaitu Syurga dan Neraka. Dalam Al-Quran sudah jelas diterangkan mengenai keindahan syurga yang jauh lebih indah dari dunia ini.



"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, di tempatkan dalam taman-taman Syurga (yang indah) dan (dekat) beberapa sungai,. Di tempat yang sungguh bahagia, di sisi Tuhan Yang Menguasai segala-galanya, lagi Yang Berkuasa melakukan sekehendakNya." [54 : 54-55]

"Penduduk Syurga itu (bersenang-senang di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal dan) cadar-cadar yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani yang sangat indah."[55:76]


Semoga kita tidak leka dengan kesenangan di muka bumi ini dan semoga kita dapat menjadi salah satu penghuni syurga. insya-Allah. amin.


p/s ::: Lately, asyik rasa penat je. ntah la kenapa....


p/ss ::: Harus buang sikap malas yang sudah selubungi badan. haha~~~

No comments: