Followers

Before you read my posts, please forgive me for my bad grammar. And inconsistent pronoun, for sometimes I use "aku" and sometimes I use "saya", it depends on my mood and the post. Some of them are in English and some in Malay language. And the pictures in this blog mostly from google images. Btw, thanks for stopping by here.

2011-05-06

Doing good

"Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya. Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab Neraka dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia dan batallah apa yang mereka telah kerjakan." [Surah Hud 11:15-16]



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


nak buat baik pada orang memang payah, tambah lagi jika melibatkan situasi di mana kita harus melepaskan barang yang kita sayang. tapi buat baik haruslah dengan niat yang benar, bukan mengharapkan balasan. dalam erti kata lain, IKHLAS. bila dah niat nak buat baik tu, teruskan je walaupun ada halangan lain, tapi kalau niat nak buat jahat, baik lupakan walaupun jalan terbuka luas. kadang-kadang bila kita buat baik, orang perli, kutuk atau yang lebih teruk, ambil kesempatan. ada juga yang balas dengan kejahatan. banyak kot, bukan kadan-kadang. tapi, tanam dalam diri, itu semua dugaan dan jangan pernah menyesal dengan kebaikan yang kita lakukan dengan seikhlas mungkin sebab semua yang kita lakukan dengan niat kerana Allah dan ikhlas, insya-Allah dapat balasan yang lebih besar dan bermakna, iaitu pahala.


"berbuat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali"



No comments: