Followers

Before you read my posts, please forgive me for my bad grammar. And inconsistent pronoun, for sometimes I use "aku" and sometimes I use "saya", it depends on my mood and the post. Some of them are in English and some in Malay language. And the pictures in this blog mostly from google images. Btw, thanks for stopping by here.

2011-10-03

Pedih kehilangan


Kehidupan memerlukan kita menyayangi orang lain. Mungkin satu, dua atau lebih. Kita yakin kita dapat menyayangi insan lain selama hidup kita. Memori dicipta, untuk menyerikan lagi hubungan kasih sayang yang diharapkan tidak ada akhirnya.

Namun satu saat pasti kita akan merasai pengalaman perit, pengalaman yang meruntuhkan segala harapan dan impian kita. Saat di mana kadang kita rasa tidak ada arah tuju. Kadang kita terlalu meratapi sehingga menyalahkan takdir. Saat di mana insan yang kita sayangi, tiada lagi di sisi kita.

Runtuh segala impian yang kita bina bersama. Dia pergi di atas ketentuan Ilahi. Meninggalkan kita sendiri, tanpa sebarang amaran awal. Dan saat itu, dunia gelap di pandangan mata. Udara seakan-akan tiada lagi untuk dihidu.

Sampai bila harus begini, hidup perlu diteruskan. Itu kata-kata normal dan wajib didengar di cuping telinga kita, diucapkan oleh orang sekeliling yang masih setia di sisi kita. Namun, perit di hati kita berbeza-beza. Tahap kepedihan bergantung pada sejauh mana rasa sayang kita. Untuk melupakan dalam sekelip mata, memang mustahil. Rasa bengang, marah pada orang sekeliling yang seakan-akan tidak memahami perasaan kita.

Tapi haruslah kita ingat. Sejauh mana rasa perit kehilangan itu, Dia ada di sana untuk membantu kita. Selama mana kita perlu untuk meratapi, Dia tetap menunggu, setia untuk mendengar segala kepedihan hati. Kerana kelak, kita juga akan kembali padaNya.


3 comments:

Cikgu IBU said...

dear, i agree 102%. sometimes the hurt can be a medicine to others

Shukri Mohd Ali said...

cuma DIA yang boleh menghilangkan kehibaan kita :)

+aNa baNana+ said...

:)