Followers

Before you read my posts, please forgive me for my bad grammar. And inconsistent pronoun, for sometimes I use "aku" and sometimes I use "saya", it depends on my mood and the post. Some of them are in English and some in Malay language. And the pictures in this blog mostly from google images. Btw, thanks for stopping by here.

2011-06-25

Memaafkan

Manusia mana je yang boleh lari dari buat salah kan. Tidak ada seorang pun yang perfect. Diulangi, nobody's perfect. Kadang-kadang kita tak sedar yang kita buat salah tu. Mungkin sebab bagi kita, kita sekadar gurau, tapi jauh di sudut hati orang lain, perkara yang kita anggap remeh tu, sangat lah menyakitkan hati mereka.

Ada sesetengah orang, yang senang nak memaafkan orang lain selepas orang tu buat salah kat kita. Tapi sesetengah yang lain, ambil masa bertahun-tahun untuk memaafkan secara keseluruhan. Maksudnya, tiada langsung rasa benci, dendam, dan sudah melupakan perkara yang orang tu buat.

Kenapa kita susah nak memaafkan orang? Itu semua berbalik semula kepada jiwa dan agama kita. Jiwa yang kotor, memang susah nak maafkan orang sebab dalam diri, sudah tertanam perasaan dengki, dendam dan benci. Kenapa jiwa boleh kotor? Mungkin sebab kurang mengingati Allah, kurang berzikir, kurang berdoa supaya jiwa kita bebas dari perasaan mazmumah.

Google


Bila fikir  balik, kenapa kita tak nak maafkan orang lain? Kita pun buat salah. Kita pun harapkan orang lain maafkan kita. Tapi kenapa kita taknak maafkan orang lain?

Jom baca artikel mengenai maaf --> Ungkapan maaf itu

p/s ::: Jangan takut untuk meminta maaf, sebab meminta maaf bukan bererti Kalah. Jangan terlalu biarkan ego menguasai diri....

2 comments:

Wie said...

kadang tu kita akan rasa, bila ada seseorang tak buat apa2 kat kita, tapi kita nk sgt dia minta maaf kat kita... oh... dunia memang pelik... =.="

+aNa baNana+ said...

Haaaa. kalau cmtu, xdpt ditolong. nape nk die minx maaf if die x wat pape pon.. pelik pelik..