Followers

Before you read my posts, please forgive me for my bad grammar. And inconsistent pronoun, for sometimes I use "aku" and sometimes I use "saya", it depends on my mood and the post. Some of them are in English and some in Malay language. And the pictures in this blog mostly from google images. Btw, thanks for stopping by here.

2013-07-11

Performing Umrah in Ramadhan 1433H/2012... Part 2 (Makkah)

Selamat menunaikan ibadah puasa hari kedua.

Ok, here are the continuation from Part 1...

Jam 8 malam pada hari raya pertama, kami bertolak dari Madinah untuk menuju ke Makkah. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 7 jam, menaiki bas. Sebelum menaiki bas, kami sudah melakukan ziarah wida' di Masjid Nabawi. Hanya Allah yang tahu betapa beratnya hati meninggalkan Madinah, di mana terdapat makam Rasulullah dan para sahabat. Semoga Allah mempermurahkan rezeki kami untuk kembali ke sana. Amin.

Dalam perjalanan, kami singgah di Bir A'li untuk bermiqat, untuk menunaikan Umrah setibanya kami di Makkah nanti. Jam 1 pagi, kami tiba di Makkah dan check-in di hotel. Setelah itu, kami berkumpul dan menuju ke Masjidil Haram untuk menunaikan Tawaf Qudum dan seterusnya melakukan umrah pertama pada Jam 2 pagi. Walaupun di pagi buta, di mana selalunya mata sudah lelap, masih ramai umat Islam yang mengambil peluang untuk menunaikan tawaf dan saie, subhanallah. Alhamdulillah, saya beserta adik selesai menunaikan umrah pertama pada jam 4, dan kami melanjutkan dengan solat subuh berjemaah. 

Kalau nak ceritakan perjalanan kami menurut hari keberapa etc, saya sejujurnya dah lupa. So, I will tell the story randomly. ^_^

Kami melawat ke Gua Thur, Jabal Rahmah, Arafah, Mina dan Muzdalifah pada satu hari yang sama. Setelah makan pagi, kami bertolak ke Gua Thur. Hanya melihat gua thur dari bawah, tak cukup masa nak panjat ke atas. (Kurang stamina haha).

Before starting our journey.. :P
 Setelah itu, kami ke Jabal Rahmah di Arafah. Bagi yang menunaikan haji, jemaah harus berada di arafah pada 9 Zulhijjah. Jabal Rahmah merupakan tempat di mana terjadinya pertemuan antara Nabi Adam dan Hawa setelah diturunkan ke bumi.



Love
*At Jabal Rahmah*


Sekitar Gua Thur

Dari Arafah, kami ke Mina, yang mempunyai khemah-khemah untuk jemaah haji. Setelah itu ke Muzdalifah dan sebelum pulang, kami singgah di Jaranah untuk bermiqat bagi sesiapa ingin menunaikan umrah.

Dalam perjalanan pulang ke hotel, kami diperkenalkan kepada Jabal Noor (atau dikenali sebagai Jabal Hira, tempat Nabi Muhammad SAW pertama kali menerima wahyu), Masjid al-Jinn dan tempat lahirnya Rasulullah SAW yang sekarang menjadi library. 

Pada hari yang lain, saya dan adik (ayah menemani ibu yang tidak berapa sihat) mengikuti rombongan untuk menziarahi Jannatul Ma'la  sebelum bermiqat di Tanaim. Kali ini, saya dan adik menunaikan Umrah berdua :P



Pada hari keberapa ntah, kami ziarah ke Hudaibiyah. Kami dibawa ke ladang unta. Hee, my favorite part, minum susu unta. I never miss buying this Milk, everytime I come to Makkah. :D Dan sebelum balik, kami bermiqat di Hudaibiyah dan kali ini kami menunaikan umrah sekeluarga.

*Ladang Unta, Hudaibiyah*



Boleh ternak ni

Left : Masa kat ladang unta
Right : Bila dah balk dari ladang unta
Transformation of the lazy budak


Here come my Ayah, with my susu unta. haha, tq ayah!


To be continued...

3 comments:

ibuiwan said...

Insya Alah will be going again and again with our beloved family. Izinkan kami dearest Allah. Amiin

ibuiwan said...

Insya Allah, will be going again and again with our beloved family. Amiin

+aNa baNana+ said...

Amin amin amin, Ya Allah.